Radiocarbon dating the profile of nancy athfield - Giải IELTS Reading

Radiocarbon dating the profile of nancy athfield – Giải đề IELTS Reading

Cùng luyện tập với bài đọc Radiocarbon dating The profile of nancy athfield IELTS Reading kèm phần giải thích đáp án chi tiết từ IZONE nhé!

Radiocarbon dating The profile of nancy athfield IELTS Reading

Bài đọc Radiocarbon dating the profile of nancy athfield IELTS Reading

Radiocarbon dating The profile of nancy athfield IELTS Reading Radiocarbon dating The profile of nancy athfield IELTS Reading

Questions 1-7: Do the following statements agree with the information given in the Reading Passage?:
TRUE if the statement agrees with the claims of the writer
FALSE if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

1. Nancy Athfield first discovered the ancient remains in Cambodia.
2. The remains found in the Cambodia was in good condition.
3. Nancy took some time off from her regular work to do research in Cambodia.
4. The Cambodia government asked Nancy to radiocarbon the remains.
5. The filmmakers aimed to find out how the Angkor was rebuilt.
6. Nancy initially doubted whether the royal family was hidden in Cambodia.
7. Nancy disproved the possibility that the remains belonged to the Angkor royal family.

Question 8 - 13:
Complete the question below.
Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.

The Career of Nancy Athfield

STEP 01: During her mid-teens, Nancy wasn’t expected to attend 8

STEP 02: Willard Billy later helped Nancy to find that she was interested in science.

STEP 03: Her PhD degree was researching when a kind of 9 first went into New Zealand.

STEP 04: Her research showed that the subject’s 10 accounted for the fault in the earlier research.

STEP 05: She was a professional 11 before she went back to Cambodia in 2003.

STEP 06: When she returned Cambodia, the lack of 12 was a barrier for her research.

STEP 07: Then she compiled the 13 of the Cambodia radiocarbon dating of the ancients.

STEP 08: After that, the lack of a detailed map of the geology of Cambodia became a hindrance of her research.

Điểm số của bạn là % - đúng / câu

Đáp án bài đọc Radiocarbon dating the profile of nancy athfield IELTS Reading with answers

1 – FALSE8 – university
2 – NOT GIVEN9 – rat
3 – NOT GIVEN10 – diet
4 –  FALSE11 – archaeologist
5 – FALSE12 – funding
6 – NOT GIVEN13 – database
7- TRUE 

Giải chi tiết IELTS Reading Radiocarbon dating the profile of nancy athfield

Questions 1-7: Dạng TRUE/FALSE/NOT GIVEN

Cách làm:

  • B1: Đọc kĩ câu hỏi và gạch chân từ khóa

  • B2: Scan từ khóa đã gạch trong bài đọc

  • B3: Chú ý tới controlling words (not, only, the majority etc.)

  • B4: Chọn đáp án phù hợp

Chọn đáp án bằng cách lần lượt trả lời 2 câu hỏi:

  • Câu 1: Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc hay không?
    (Nội dung tương ứng là những nội dung cùng chỉ về 1 điều, mang cùng 1 chức năng trong câu.
    Ví dụ: Anh ấy đến nơi lúc 8h vs. Sau 9h anh ấy mới tới => “lúc 8h” và “sau 9h” đều nêu thời điểm anh ta tới nơi => 2 thông tin này dù khác về nội dung những vẫn được coi là tương ứng với nhau)

    • Nếu không (có thông tin trong câu hỏi mà không có phần tương ứng trong bài đọc): đáp án là NOT GIVEN.

    • Nếu có: loại phương án NOT GIVEN và chuyển sang câu hỏi tiếp theo

  • Câu 2: Có thông tin nào trong câu hỏi bị TRÁI NGƯỢC/SAI LỆCH với nội dung bài đọc hay không?

    • Nếu không (mọi thông tin đều khớp)·: đáp án là TRUE.

    • Nếu có: đáp án là FALSE.

1. Nancy Athfield first discovered the ancient remains in Cambodia.

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc hay không? => Đều tìm được cả => Loại phương án NOT GIVEN. 

  • Có thông tin nào trong câu hỏi bị TRÁI NGƯỢC/SAI LỆCH với nội dung bài đọc hay không?

→ Có: Bài đọc nói rằng “Many prehistoric remains were discovered by the local people of Cambodia.” chứ không phải Nancy. Nancy chỉ là người đến sau để nghiên cứu.

→ Đáp án FALSE

Đoạn 1:

Many prehistoric remains were discovered by the local people of Cambodia.

2. The remains found in the Cambodia was in good condition.

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc hay không?
    ⇒ Không: Bài không nói gì đến tình trạng bảo quản hay chất lượng của các di vật này.

→ Đáp án NOT GIVEN

 

3. Nancy took some time off from her regular work to do research in Cambodia.

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc hay không?
    ⇒ Không: Bài không đề cập rõ việc cô ấy xin nghỉ làm để nghiên cứu ở Campuchia.

→ Đáp án NOT GIVEN

 

4. The Cambodia government asked Nancy to radiocarbon the remains.

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc hay không? => Đều tìm được cả => Loại phương án NOT GIVEN. 

  • Có thông tin nào trong câu hỏi bị TRÁI NGƯỢC/SAI LỆCH với nội dung bài đọc hay không?

Có: Không có thông tin nào cho thấy chính phủ Campuchia yêu cầu Nancy thực hiện nghiên cứu. Cô ấy đến vì đang làm phim tài liệu.

→ Đáp án FALSE

Đoạn 2:

Athfield had this unique opportunity because her team, comprised of scientists and filmmakers, were in Cambodia working on a documentary

5. The filmmakers aimed to find out how the Angkor was rebuilt.

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc hay không? => Đều tìm được cả => Loại phương án NOT GIVEN. 

  • Có thông tin nào trong câu hỏi bị TRÁI NGƯỢC/SAI LỆCH với nội dung bài đọc hay không?

→ Có: Mục tiêu của đoàn làm phim là tìm nơi yên nghỉ cuối cùng của hoàng gia Angkor, không phải là cách xây dựng lại Angkor.

→ Đáp án FALSE

Đoạn 2:

The team was trying to discover evidence to prove a controversial claim in history: that Cambodia was the resting place for the famous royal family of Angkor.

6. Nancy initially doubted whether the royal family was hidden in Cambodia.

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc hay không?
    ⇒ Không: Nancy initially doubted whether the royal family was hidden in Cambodia.

→ Đáp án NOT GIVEN

 

7. Nancy disproved the possibility that the remains belonged to the Angkor royal family.

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc hay không? ⇒ Đều tìm được cả ⇒  Loại phương án NOT GIVEN

  • Có thông tin nào trong câu hỏi bị TRÁI NGƯỢC/SAI LỆCH với nội dung bài đọc hay không? => Không, mọi thông tin đều giống nhau

Trong bài, Radiocarbon cho thấy di vật có từ năm 1620, trong khi hồ sơ lịch sử cho thấy hoàng gia trẻ hơn – điều này làm dấy lên nghi ngờ về giả thuyết cũ.

→ Đáp án TRUE

Đoạn 3:

According to historic records, the remains of the Angkor royal family were much younger than that, so this evidence cast a lot of doubt as to the status of the ancient remains.

Questions 8-13: Dạng Summary Completion without a wordlist 

Cách làm: 

  • B1: Khoanh tròn giới hạn từ được điền và xác định từ loại (danh, động, tính, trạng) và loại thông tin (con người, con số) cho mỗi chỗ trống 

  • B2: Xác định các đoạn văn chứa thông tin cần tóm tắt (tìm paraphrase điểm bắt đầu và điểm kết thúc) 

  • B3: Scan đoạn văn và tìm ra nét nghĩa tương đồng 

  • B4: Điền đáp án vào chỗ trống, chú ý giới hạn từ cho phép 

STEP 01: During her mid-teens, Nancy wasn’t expected to attend 8__________

Từ cần điền là 1 danh từ.

Vì ban đầu Nancy làm nhiều việc vặt, không định hướng học hành đến đại học, bạn cô mới khuyên nộp đơn.

→ Đáp án là university

Đoạn 4:

At the beginning, she would take any kind of job to pay her bills. Most of them were low-paying jobs or brief Community service opportunities. She worked often but didn’t know what path she would ultimately take. But eventually, her friend suggested that Athfield invest in getting a degree. The friend recommended that Athfield attend a nearby university.

STEP 03: Her PhD degree was researching when a kind of 9___________ first went into New Zealand.

Từ cần điền là một danh từ

Nghiên cứu tiến sĩ của cô về một loài chuột ở New Zealand.

→ Đáp án là rat

Đoạn 4:

She earned her PhD in scientific research, and completed her studies on a kind of rat when it first appeared in New Zealand

STEP 04: Her research showed that the subject’s 10_________ accounted for the fault in the earlier research.

Từ cần điền là danh từ.

Chế độ ăn của loài chuột gây sai sót trong nghiên cứu cũ.

→ Đáp án là diet

Đoạn 4:

Her research showed that the subject’s diet led to the fault in the earlier research.

STEP 05: She was a professional 11__________ before she went back to Cambodia in 2003.

Từ cần điền là một danh từ chỉ người.

Trước khi quay lại Campuchia, cô là nhà khảo cổ học chuyên nghiệp.

→ Đáp án là archaeologist

Đoạn 4:

Athfield eventually joined the field of Anthropology, the study of human societies, and became a well-qualified archaeologist. It was during her blossoming career as an archaeologist that Athfield became involved with the famous Cambodia project. Even as the filmmakers ran out of funding and left Cambodia, Athfield continued to stay and continue her research.

STEP 06: When she returned Cambodia, the lack of 12__________ was a barrier for her research.

Từ cần điền là danh từ.

Nguồn tài chính hạn chế khiến việc nghiên cứu bị trì hoãn.

→ Đáp án là fuding

Đoạn 5:

Her research was often delayed by lack of funding

STEP 07: Then she compiled the 13___________ of the Cambodia radiocarbon dating of the ancients.

Từ cần điền là danh từ

Cô hoàn thành cơ sở dữ liệu radiocarbon cho các vật liệu ở Campuchia.

→ Đáp án là database

Đoạn 5:

Using radiocarbon dating, Athfield completed a database for the materials found in Cambodia.

Trên đây là phần giải thích chi tiết cho bài đọc Radiocarbon dating the profile of nancy athfield IELTS Reading. Bạn có thể luyện tập thêm với các bài luyện tập IELTS Reading khác tại chuyên mục Reading 6.0 – 8.0 của IZONE.

Xem thêm: Đáp án & Giải chi tiết Antarctica In From The Cold – IELTS Reading

Thử sức với Case Study Tourism New Zealand – Giải đề IELTS Reading